Mijn oude EQ5N heeft nog nooit goede guidance waardes gehad. Hierdoor heb ik typische een zeer hoge uitval van opnames. Omdat ik al een tijdje twijfel tussen vervangen van deze EQ5 (of mijn tweede EQ5 ombouwen met de motoren van de eerste) met een harmonic drive systeem, geeft ik mijn Skywatcher EQ5N een laatste poging.
Hieronder kan je de verbeteringen zien die ik heb geboekt. De bedoeling is om met de EQ5 onder de 1″ te geraken, wat voor een wormwiel EQ5 niet slecht is. De EQ6R pro met riem gaat hier ruim onder.
- poging 1: Total: 1.42″ (0.35 px)
- poging 2: Total: 1.05″ (0.26 px)
- Poging 3: Total: 0.88″ (0.22 px) < Nu
Ook op de harmonische fout heb ik enorme stappen vooruit genomen:
- poging 1: Harmonische op 600sec met fout 11″
- poging 1: Harmonische op 600sec met fout 4″
- poging 1: Harmonische op 600sec met fout 2.1″ < Dit kan de software normaal makkelijk opvangen

Technisch: Wat zijn de stappen die ik ondernomen heb?
De RA (ronddraaiend gedeelte incl contra gewichten) en de DEC (de kop zelf) zijn eigenlijk identiek opgebouwd.
- Verwijder de motor door de bout (4) hieronder los te draaien. Deze zit bij de DEC makkelijk zichtbaar, bij de RA moet je de tilt van de mount aanpassen zodat de kop bijna horizontaal staat. Dan zie je gat met een bout.
- Nu verwijder je de twee bouten (1) en twee bouten (3).
De (3) bouten dienen om het wormwiel op het chassis te klemmen in hoogte, de (1) bouten om het wormwiel tegen de tanden van de as te duwen.
Inbus (2) dient dan weer om het wormwiel weg te duwen van de tanden van de as. - Het wormwiel heeft langs de linkse zijde foto (en ook volgende foto van moer) een buiten en binnen moer. Met de binnenste zet je de spanning op het wormwiel en met de buitenste zet je dan alles weer vast.
Hoe afstellen?
Je draait het wormwiel rond. Dit moet zeer los kunnen ronddraaien (was bij mij schokkerig). Indien niet vrij ronddraaien, dan de binnenste moer iets losser zetten. Let er wel op dat de as zelf niet horizontaal kan bewegen
in zijn behuizing. Als je de binnenste te los zet, dan kan je worm van links naar rechts bewegen.
Dat was ook op mijn andere EQ5 en LXD75 het probleem. Als je de kop van de montering draaide naar links of rechts, zag je het tandwiel op de worm-as lichtjes naar binnen en buiten bewegen. - Wormwiel behuizing terugzetten en de bouten (3) vingervast zetten. Deze zeker niet te vast want anders werken bouten (2) niet meer. De Bouten (3) gaan zelf meer klemmen bij aandraaien (1).
- Nu komt de echte tuning van de backlash.
Hoe afstellen?
Draai bouten (1) los en draai dan inbus (2) iets dieper en draai bouten (1) weer vast (iets meer dan vingervast). Draai dat het wormwiel (via tandwiel) in beide richtingen. Als je voelt dat het wormwiel geen tegenstand heeft in een
kleine zone voor de telescoopvoet begint te bewegen, dan hebben we backlash of zit wormwiel niet dicht genoeg bij tanden van de as. Indien zo, draai bouten (1) weer los en draai inbus (2) iets uit. Hierdoor ga je dus bij opspannen van
bouten (1) toelaten dat het wormwiel dichten op de tanden van de as zitten. Terug bouten (1) vastdraaien en heb je nog speling? Dit herhalen tot je bijna geen speling meer hebt MAAR ook niet teveel inbus (2) uitdraaien want dan ga
je voelen dat roteren van het wormwiel lastiger wordt. Dit krijg je wanneer wormwiel klemt op tanden van de as. Dit is wanneer je die harmonische fout krijgt want als je teveel klemt en de tanden zijn niet altijd perfect even hoog, dan
krijg je bij elke rotatie van het wormwiel een moment waarop ineens alles stroever wordt. (wat ik dus duidelijk had bij poging 1 en 2). - Terugzetten van de motor.
Hoe afstellen?
Via bout (4) ga je de motor terugzetten. Hierbij moet je ervoor zorgen dat de motor mooi parallel aan de mount op zijn voet staat en zijn tandwiel mooi op het tandwiel van wormwiel rust. Gewoon contact, niet spannen.
Bij een EQ5, zal je zien dat je op de motor een dubbel tandwiel hebt (zie ook foto). Zorg er steeds voor dat het tandwiel van het wormwiel mooi draait op het kleinste tandwiel MAAR zorg er ook voor dat er een kleine ruimte
blijft tussen het tandwiel wormwiel en het tweede tandwiel van de motor. Indien niet, dan kan bij rotatie het tandwiel van wormwiel slepen tegen het tweede grote tandwiel van de motor. - Nu is alles afgesteld en kan je best met de remote of Kstars/NiNA eens de motoren een rondje laten draaien. Het geluid moet constant blijven. Geen dalen en pieken. Indien ok, dan testen op de sterren.